Friday, August 12, 2011

Hari-Hari Emo 1Malaysia

Aku kat Msia! Wehoo. Aku ade cakap ke hari tu aku kat Msia? Xde? OK then sekali lagi, aku dah balik Msia. Tapi bukan balik for good la. 24 Ogos nie aku balik Buffalo balik. Ade lagi setahun nak abes degree. Fuhh! Feels like forever. Cepat la abes belajar. Boleh kawen! Hahaha. Ok tu tipu.

Ok, kisah bermula, sebab ak last minutes beli tiket flight, then turkish airline je yang tinggal murah, then ak pun terus angkat je tiket tu. Then kisah emo aku bermula. Hari tu ak balik, tibe2 org airline tu boleh lak buat palat ngn aku. Ade ke patut dy kate computer dy x synchronize dgn computer MAS, so dah overbook and aku x dapat nak naik flight balik. (ok, synopsis: time tu aku dah smpai istanbul, flight aku balik KL co-operated ngn MAS). So, ak pun stranded la kat istanbul tu x dapat2 boarding pass dari kul 9 pagi sampi la kul 1145 malam (waktu turki). Ok jangan kasi aku start emo pasal kes tu.

Actually, aku nak emo pasal kes yg lagi recent. So, memandangkan balik hari tu ade problem ngn tiket flight, aku pon nak la make sure tiket balik US nie xde problem. Jadi di sini aku senaraikan 1001 sebab kenape korg sume jgn naik Turkish Airline!
1) aku call turkish air (yg kat turki tu habes dah kredit RM22) aku tny tiket aku sume, dy kate ok. Cume seating kene book kat MAS sbb flight dari KL ke istanbul MAS yg operate.
2) OK, ak call MAS, dy kate name aku ade, tapi x boleh cek dokumen ak sbb ak under turkish air. JAdi basically ak kene contact Turkish Air tuk book seat.
3) OK dah panas. Aku call agent Turkish Air, yang kat KL. (Org Msia la handle tapi customer service diorg mmg fail! Pape pun better la dari ckp ngn org turki yang English dy bunyik bahasa asing kan?)
4) Agent tu ckp, Saye tak tau pape. Saye agent je. Awak kene tny MAS nie. (Ape dy igt ak nie mesin talepon ke ape suh call sane suh call sini) Then dy ckp call balik ptg nnt, skrg dy nak email MAS dlu tny name ak mcm mane. Ade x dlm flight.
5) Ptg tu ak call, dy ckp, MAS x reply lagi msg dy. Quote: " U know la how Malaysian works, very last minutes, they will never reply your email, ASAP plus now is fasting month,) OK, ape kene mengene bulan puase, dgn keje slow, malas nak argue then dy ckp call balik esok.
6) Esoknye ak call, dy kate name ak waiting list tuk flight tu. WTF? Macam mane nak balik nie. Dy suh ak contact org kat turki sane tny status tiket ak. OK time tu dah emo. Ape dy keje jaga talepon ke ape? Sume pon kite gak kene call.
7) Ak call la turki again, kali nie pakai voipstunt (jimat sket) ak tny dy kate tiket ak ok. Name pon ade kat MAS nnt seat MAS kasi.
8) Ok, ak call MAS, diorg kate ok tiket sume xde masalah. Sume pon boleh cek. Nnt tinggal dtg, n naik flight je la.
9) OK, ak pon mcm dah puas hati kat situ. Skrg hopefully time tu nnt xde la pape problem yang timbul.
10) Oh, lagi 1 aku bukan nak kate ape tapi org turki nie agak x beradap jugak la. Customer service fail! N diorg nie jenis pandang rendah kat pompuan. Ok, mgkin bukan sume, tapi aku terase org2 keje sane kalo laki tu, handle customer pompuan, mmg dgn penuh kepalatan. Pfffttt!

No comments:

Post a Comment