Monday, August 23, 2010

Tahniah!

Ehem, setelah hampir setengah bulan kite berpuase, akhirnya ada juga kes mercun dilaporkan. Ok! Soalan: Siapa suka main mercun? anda? saya? dia? kite? Obviously, sume orang suke main bende2 mengarut nie. Aku dulu waktu kecik2 pun tak terlepas daripada main bunga api bersama sedara mara sampai tebakar kain baju kurung. :(

Jadi ape isunya di sini? Dah setengah bulan Ramadhan puasa berlalu, aku ingat orang ramai dah insaf dah dari main2 mercun ni, tapi aku silap. Beberapa hari lepas, seorang pelajar lelaki (nada berita terkini) dilaporkan hampir putus 2 jari (kelingking dan hantu) sbb main mercun bola. Hari nie pulak, seorang budak (lelaki jugak) selaput mata abes terbakar sebab terkena serpihan mercun. Cume 1 je yang mampu aku katakan kat sini:

TAHNIAH! lain kali main la lagi. taruk mercun kat perut. kalau meletup kat perut pun style jugak!

Kesian kat budak2 tu? Secubit macam cubit garam nak masak pun tak terlintas kat hati aku nak rasa kesian. Lagi nak gelak ade la. Tula, yang bijak pandai main mercun sape suruh? Sape yang salah?
Kerajaan? Tak jugak sbb kerajaan dah haramkan jual2 mercun nie.
Mak bapak? Pun tak jugak. Sbb mane ade mak bapak balik rumah: "anak! mak balik bawak mercun nie. Pergi main dgn kawan2 ye"
Kawan2? Kejadahnye pergi ikut kawan2 buat ape? Dia ade pakse suh main mercun ke?
Diri sendiri? Tulah jawapannya! Diri sendiri yang salah sbb g main mercun. Skrg dah putus abes jari jemari tak bolehlah nak salahkan org lain kan? Dia pikir jari tu putus, esok2 boleh tumbuh agaknye.

No comments:

Post a Comment